Što su to franšize?

Što je to?

Hand Holding Globe World Location Concept

Franšizni poslovni model je način širenja uspješnih, inovativnih i provjerenih poslovanja. Razvijene zemlje svijeta odavno su iskoristile njegove velike mogućnosti upravo za razvoj sigurnijeg poduzetništva. To je složeni odnos dvaju pravno neovisnih partnera-poduzetnika koji posluju, svatko za svoj račun i vlastiti rizik, i u kojem jedan partner na osnovu franšiznog ugovora daje drugoj strani pravo poslovanja pod njegovim imenom. Ovaj prijenos prava se vrši putem osmišljene obuke i pripremljenog priručnika, te uz prenošenje cjelokupnog znanja (know-that) i vještina (know-how) dotičnog poslovanja, te prava i obaveza korištenja tehničkih i komercijalno-marketinških metoda poslovanja koje davatelj franšize stavlja na raspolaganje primatelju franšize uz obavezu da slijedi zadane sustave poslovanja. Sva su ova prava ustupljena za određenu financijsku naknadu. To je način poslovanja temeljen na inovaciji, znanju i iskustvu. Ono potiče prijenos inovacija, provođenje standardizacije i isprobanih procedura ustanovljene politike poslovanja, te različite interakcije dva poslovna subjekta oko uspjeha istog poslovnog projekta.

Više od 50% cjelokupne svjetske maloprodaje odvija se u franšiznim jedinicama. U Europi posluje oko  12.600 franšiznih koncepata (brendova) dok ih je u cijelom svijetu oko 24 500. To povlači zaključak da je Europa najveće franšizno tržište na svijetu. Ako pogledamo statističke podatke razvijene Europske zemlje u franšiznom sektoru su: Francuska sa 1.569 koncepata, od kojih su 90% nacionalni francuski brendovi.

Turska sa 1.345 franšiznih brendova, od kojih 74% čine turski poslovni modeli. UK s više od 1 500 sustava i dr. U svijetu je sve značajnije mjesto zauzima Kina, koja službeno bilježi preko 1.000 koncepata, iako se govori  čak i o brojki od oko 4000 koji tamo posluju; SAD kao kolijevka franšiznog poslovanja ima oko 2 500, Južna Korea  oko 2.400 te Brazil s više  od 2. 400 koncepata i dr.

Samo u Njemačkoj franšizno poslovanje generira 450 000 radnih mjesta, u Francuskoj oko 700 000 u Poljskoj oko 301 000 ljudi. U Hrvatskoj oko 17 000. Ti podaci pokazuju snagu franšiznog načina poslovanja za zapošljavanje i rast poduzetništva.

Franšizno poslovanje ima dva važna aspekta: brzi rast / izvoz postojećih poduzetničkih pothvata i sigurniji i lakši ulazak u poduzetništvo novih poduzetnika. Oba njegova aspekta daju veliki doprinos razvoju privatnog poduzetništva te pomažu globalizaciji tržišta, što doprinosi širenju novih ideja i razvoju inovativnog poduzetništva, a kao posljedica svega toga osigurano je (održivo) zapošljavanje.

U Hrvatskoj su već sada prisutni mega franšizni brendovi kao što su : Mc. Donalds, KFC, Mango,  Accessories, Helen Doron, Remax, Pek snack, Subway i dr., a  razvijaju se i uspješni domaći koncepti iako još uvijek u premalom broju: Direct booker, Fish4wish, Aqua, Body creator, Galileo, Amadeus, Torte i to.. i dr.

IMATE PITANJA? KONTAKTIRAJTE NAS!