Hrvatska udruga za franšizno poslovanje
Listopadska 11, Zagreb
Tel:+3851/4920625 , FAX: +3851/4920624
E-mail: udruga@fip.com.hr

 

Franšizodavci

Svako uspješno poslovanje koje ima namjeru rasta i širenja trebalo bi uzeti u obzir sustav franšize kao mogućnost za svoje širenje. Mnoge su prednosti koje taj sustav pruža, a jedna od ključnih je i korištenje novca drugih ljudi za otvaranje svojih novih poslovnica što znači da se poslovanje može brže širiti uz visoko motivirane ljude (investitore, buduće franšiziprimce) koji će voditi te poslovnice, a istovremeno će troškovi rukovodećeg kadra u upravi i na terenu biti manji u usporedbi s troškovima za vođenje vlastite mreže. Naravno, takve prednosti imaju i svoju drugu stranu, a to je činjenica da će poslovanje u franšizi uvijek imati manji profit nego što bi ga imalo u vlasništvu, te veća početna ulaganja za projektiranje franšize i razvoj mreže. Osim toga budući franšizodavac će se morati nositi s neizbježnim problemima komunikacije i rada s franšizoprimcima. Zato sav taj proces projektiranja franšiza i mreže treba prepustiti stručnjacima jer morate biti svjesni da stvarate formulu koja će služiti godinama uz male preinake. Dakle, početno ulaganje može izgledati skupo, ali dugoročno riješio se problem širenja poslovanja i problem nedostatka 3 osnovna faktora za isto: vrijeme, novac i motivirano osoblje. Ulaskom u sustav franšize sva tri faktora daje franšizoprimac.

Osnovni kriteriji

Projektirat ćete franšizu ukoliko želite znatno proširiti svoj posao, odnosno ako želite povećati posao do optimalne veličine i maksimalne profitabilnosti. Mnogima je kupnja franšize bila temelj za njihovo bogatstvo, ali uvijek tome prethodi požrtvovan rad, ulaganje energije novca i volje. Prvi korak je pretvorba poslovnog koncepta u franšizni paket i razvijanjem mreže franšizodavaca.

Tržište može puno više cijeniti vašu tvrtku no što to vaša bruto prodaja i zarada pokazuju. Ukoliko tržište ocijeni da vaša marka ima potencijal da postane velika i poznata, tada će i visoko cijeniti vašu tvrtku i sve njene proizvode.

Ne mogu baš sva poslovanja postati franšizna, no većina poslovnih koncepata to može.

Da bi neki posao mogao postati franšiza mora zadovoljiti neke osnovne kriterije i mora biti:

  • Jedinstven - novi koncept koji ima potencijala za širenje u nacionalnim i internacionalnim uvjetima
  • Profitabilan - koncept mora donositi dobit prvo- franšizodavcu, a nakon projektirane franšize granice zarade ugrađene u koncept trebaju biti dovoljno velike kako bi i svaki franšizoprimac koji se priključi sustavu mogao ostvariti atraktivan povrat svojih ulaganja.
  • Sistematiziran - svi poslovni sustavi poslovanja trebaju biti detaljno razrađeni i učinkoviti. Ti sustavi i procedure moraju biti u obliku priručnika
  • Lako prenosiv - trebalo bi biti relativno lako prenijeti cjelokupno znanje i iskustvo na franšizoprimce
  • Dostupan - ako je franšiza vrlo skupa, tada si je vrlo malo ljudi može priuštiti. Idealno ulaganje u franšizu bilo bi od 5 000 - 40 000 € jer ima veliki broj građana koji si mogu priuštiti takvo ulaganje.

Prednost franšize
kao načina proširivanja poslovanja

Kao što smo u uvodu napomenuli postoje neke osnovne prednosti širenja poslovanja kroz sustav franšiza, a to su:

Tuđi novac

Kada širite posao uvijek je teško doći do novca. Ako ste u franšizi, tada vam kapital potreban za širenje posla daje franšizoprimac.

Kvalificirani i motivirani rukovodeći kadar

To je bitni dio franšiznog poslovanja. Teško je pronaći i zadržati dobre, iskusne upravitelje koji su neophodni za širenje poslovanja. S franšizoprimcima vi imate ljude koji su dobro pripremljeni za poslovanje u sustavu franšize jer ste ih sami pripremili, a uz to su i vrlo motivirani jer je to njihov poduzetnički pothvat. Oni su svaki za sebe pravne osobe, ali su upravo radi toga visoko motivirani da posao uspije.

Osim toga franšizodavac, stvarajući franšiznu mrežu, ima manje problema sa zaposlenicima jer nije uključen u probleme svake od pojedinačnih podružnica već je to franšizoprimac.

Vrijeme

Vrijeme potrebno da se izgradi uspješan posao na novoj lokaciji daje franšizoprimac koji to vrijeme ulaže na prvom mjestu u svoj poduzetnički projekt, a ujedno u vaš.

Jednostavnost

Franšizodavcu je interno je potrebna samo kompaktna organizacija koja se sastoji od nekoliko visoko specijaliziranih menadžera za različite aspekte poslovanja s kojima se organizacija bavi te njihovo pomoćno osoblje. Znatno manje nego voditi poslovnice u vlasništvu, a to znači i znatno jeftinije. Franšizodavac može prilično zaraditi bez da ulazi u visoki rizik kapitala ili u svakodnevne probleme s kojima se suočava menadžerstvo raštrkanih podružnica.

Efikasnost - Profitabilnost

Poslovnice u franšizi su u pravilu bolje vođene pa stoga i učinkovitije nego poslovnice u vlasništvu kompanije iz jednostavnog razloga što je u njih uložen kapital, vrijeme, znanje, a često i cjelokupna egzistencija franšizoprimca pa su isti stoga vrlo motivirani za uspjeh.

Brzo širenje

Danas se tržište vrlo brzo mijenja i često pa, ako ne djelujete brzo u smislu širenja koncepta, netko drugi vas preduhitri. Prilike se zatvaraju i vi ih ne iskoristite. Pošto franšizodavac koristi tuđe resurse, i svojim programima obuke obučava druge da nastave njegov poslovni sustav, njegova organizacija ima veliku sposobnost širenja na nacionalnoj i ponekad internacionalnoj razini, koristeći minimalni rizik kapitala i menadžerskih izvora. Nema boljeg i bržeg načina proširivanja poslovanja od franšize.

Optimalna veličina

Maksimalni profit ostvaruje se samo velikim rastom. U franšiznom poslovanju vrlo je malo prepreka rastu. Franšiza vam nudi mogućnost da imate 1000 jedinica diljem svijeta što vam ni jedan drugi model poslovanja ne može pružiti.

Velika kupovna moć

Veliki broj jedinica u franšizi omogućuje kompaniji da kupuje za čitav sustav uz veliku uštedu za sve u lancu. Time se uvelike povećava granica zarade, a franšizoprimcima daje veliku prednost nad konkurencijom. Niti jedan od franšizoprimaca nema niti sposobnost, niti kapacitet da pregovara ili pruža usluge ove prirode sam, dok grupa kao cjelina ima.

Osiguranje lokacija

Kako sustav franšize raste počinje na tržištu stvarati imidž veličine i uspješnosti? Veliki trgovački centri vole imati poznate, uspješne franšize u svojim lokalima. Franšizodavcu je puno je lakše osigurati izvrsnu lokaciju, nego što je to za poslovanje koje nije u franšizi.

Dominacija na tržištu

Franšizni sustav u pravilu vrlo brzo raste samom svojom veličinom i uspješnošću istiskuje konkurenciju na određenom području. Franšizni lanac radi zajedničkog ulaganja u marketing može si priuštiti znatniju reklamu na tom tržištu jer se troškovi dijele među mnogim jedinicama. Ova kombinacija brojnih visoko profilnih lokacija uz ogroman reklamni budžet je konkurentna prednost koju je teško nadmašiti.

Razvoj reklamnih materijala

Većina franšizodavaca zahtijeva od franšizoprimaca da sudjeluju u reklamnoj kampanji na razini cijelog lanca. Taj je novac zajedničko ulaganje kojim se franšizoprimcima omogućuje reklamni materijali najviše kvalitete. I opet je to prednost dijeljenja troškova među velikim brojem franšizoprimaca, tako da svi imaju koristi.

Maksimalni prihod

Franšize zarađuju na mnoge načine kao na primjer:

  • franšizni honorar-ulazna pristojba ili entrance fee
  • franšizni tantijemi
  • budžet za marketing
  • prodaja opreme
  • prodaja robe
  • prodaja usluga
  • najamnine
  • rabati

Svi ovi izvori prihoda od velikog broja franšizoprimaca znače velik novac.

Franšizne kompanije su visoko profilne, brzo rastu i ništa im ne stoji na putu da postanu vrlo velike.

 

Hrvatska FIP udruga
FIP statut
Etički kodeks
Kriterij za primanje
Što su to franšize?
Rječnik pojmova
Franšizodavci
Franšizoprimci
Pristupnica za članstvo
Korisni linkovi
 
 
:: Naslovna stranica