Hrvatska udruga za franšizno poslovanje
Listopadska 11, Zagreb
Tel:+3851/4920625 , FAX: +3851/4920624
E-mail: udruga@fip.com.hr

 

Franšiza - što je to?

Pojam franšiznog poslovanja ima mnoge definicije, možemo reći da skoro svaka zemlja na svijetu ima svoju definiciju o tome što je to franšiza. Mi ćemo se zadržati na onoj jednostavnijoj, a opet dovoljno preciznoj da nam da kompletnu sliku o toj temi.

Franšizno poslovanje je sustav trgovanja dobrima i/ili uslugama i/ili tehnologijom koje se bazira na bliskoj i stalnoj suradnji legalno i financijski samostalnih poduzeća vlasnika franšize i njegovih pojedinačnih korisnika franšize gdje vlasnik garantira svojim korisnicima pravo i nameće obavezu da će voditi posao u skladu s konceptom franšize.

Pravo omogućuje i obavezuje pojedinačnog korisnika franšize- franšizoprimca, u zamjenu za direktnu ili indirektnu financijsku kompenzaciju, da koristi zaštitno ime vlasnika franšize-franšizodavca za proizvod ili uslugu, know-how, poslovne i tehnološke metode, proceduralni sustav i druga prava na proizvodno ili intelektualno vlasništvo, uz stalno pružanje komercijalne i tehnološke pomoći, unutar okvira i na vremenski rok određenih u pismenom franšiznom ugovoru koji se zaključuje između stranaka u ovu svrhu.

"Know-how"
znači skup ne-patentirane praktične informacije koja je rezultat iskustva i provjere od strane vlasnika franšize i on je tajan, temeljit i određen;

"tajan"
znači da know-how, kao cjelina ili u preciznom obliku i zbiru svojih dijelova, nije opće poznat ili lako dostupan; nije ograničen u smislu da svaki pojedinačni dio know-how-a treba biti potpuno nepoznat ili nedostupan van posla kojim se bavi vlasnik franšize

"temeljit"
znači da know-how sadrži važne informacije o prodaji proizvoda krajnjim potrošačima, a posebno o prezentaciji proizvoda za prodaju, obradi proizvoda u vezi s pružanjem usluga, metodama ophođenja s kupcima, te administrativnim i financijskim upravljanjem; know-how mora biti koristan korisnicima franšize tako da omogućuje korisniku, na datum zaključivanja ugovora, poboljšati svoju konkurentnost, posebice tako da poboljša korisnikovu izvedbu ili mu pomogne stupiti na novo tržište

"Određen"
znači da know-how mora biti opisan na dovoljno razumljiv način tako da je moguće provjeriti ispunjavaju li se kriteriji tajnosti i važnosti; opis know-how može biti smješten u franšizni ugovor ili na posebni dokument ili zabilježen na bilo koji drugi uvriježeni način.

Laički rečeno - Franšiza je trgovačko udruživanje u kojem se uspješni poslovni koncept, koji uspješno djeluje na nekom terenu, klonira / presađuje sa svog matičnog terena na neki drugi po principu " ključ u ruke ".

Ona se sastoji od poslovnog paketa koji sadrži: Marku ili marka, sustav ili know-how, poslovno iskustvo, stalnu stručnu podršku, marketing i PR, obuku, priručnik, robu ili uslugu. Za ulazak u poduzetništvo kupnja franšize je sigurniji način započinjanja vlastitog privatnog posla jer je u interesu obiju strana, davaoca franšize i primaoca da posao uspije. Kupnjom franšize prodaje se roba i usluge koje su odmah prepoznate na tržištu jer već negdje uspješno djeluju. Bitno je to da se pri kupnji franšize dobije obuka i podrška koja će pridonijeti uspjehu.

Tko je tko u franšiznom poslovanju?

Franšizodavac je poduzetnik koji je:

  • Vlasnik jedne robne marke i vizualnog identiteta prepoznatog od tržišta
  • Nudi niz proizvoda /usluga/tehnologija klasičnim distributivnim kanalima
  • Razvio je metodu prodaje i rada koja je isprobana u pilot centru i ažurirana
  • U stanju je prenijeti drugima svoju metodu, iskustava i znanja preko obuke i stalnog savjetovanja. Ima razvijenu svoju tvrtku tako da je u stanju razvijati dalje svoju metodu i rukovoditi franšiznom mrežom.

Franšizoprimac je neovisan poduzetnik odgovoran i izabran od franšizodavca, a ima sljedeće karakteristike:

  • Veliku volju za afirmaciju
  • Raspolaže potrebnim sredstvima
  • Želi usko surađivati s drugima
  • Želi raditi unutar sustava i po zadanim pravilima
  • Prihvaća da bude član mreže i ima razvijeni timski duh
  • Pristupajući mreži stječe pravo na upotrebu svih elemenata koji su predmet ponude: metoda, sustav ili know-how, proizvodi, marka i imidž, pomoć prije, za vrijeme i nakon otvaranja i dr.

Tko su potencijalni franšizoprimci?

  • Obrtnici i poduzetnici u fazi rasta koji žele osvojiti nova tržišta svojim prepoznatljivim proizvodom ili unaprijediti poznate marke.
  • Poduzetnici početnici ili poduzetnici koje žele proširiti svoju marku ili marke.
  • Nezaposleni koji ulaskom u poduzetništvo odnosno samozapošljavanjem žele riješiti svoj status.
  • Zaposleni koji postaju tehnološki višak ili žele promijeniti posao.
  • Zaposleni koji su primili otpremnine i žele otpočeti novu karijeru u vlastitom poslu.
  • Mladi koji žele ući u poduzetništvo, ali ne prepušteni sami sebi.

Franšizna mreža

Franšizodavac zajedno sa svim svojim franšizoprimcima tvori franšiznu mrežu i njegova je odgovornost i obaveza da osigura rad i rast mreže te prepoznatljivost i kvalitetu marke. Zahvaljujući zajedničkoj marki koja ih povezuje, franšizna mreža brzo gradi identitet i reputaciju u očima kupaca. Anđeo čuvar te reputacije, prepoznatljivosti i vrijednosti je franšizodavac i on mora držati pod kontrolom sve te elemente.

Franšizoprimac predstavlja franšiznu mrežu i on mora upotrebljavati i strogo slijediti sve elemente koji čine marku i poslovanje i to imajući u vidu sljedeće:

  • da mora poštovati odnos između franšizodavca i sebe koji je određen ugovorom
  • da ne smije niti na jedan način kompromitirati reputaciju mreže dakle i svih drugih franšizoprimaca
  • da ne smije iznevjeriti i izdati povjerenje svojih kupaca jer time ne nanosi štetu samo sebi već i cijeloj mreži

Tržište i franšize

Za krajnje kupce ili tržište općenito jedino što je bitno je marka (brand) koja mu je prepoznatljiva. Ona za kupca znači garanciju kvalitete proizvoda /usluge/ ponude općenito, a upravo to je najvažniji razlog zbog kojeg franšizodavac mora vrlo detaljno i dobro prenijeti svoje iskustvo i znanje na franšizoprimca jer to je jedini uvjet da se ne iznevjeri povjerenje kupaca.

Uz pomoć franšiznih mreža proizvodi i usluge puno brže dolaze do krajnjih kupaca u područjima izvan velikih gradova, a to je jedna velika prednost za kupce.

 

Hrvatska FIP udruga
FIP statut
Etički kodeks
Kriterij za primanje
Što su to franšize?
Rječnik pojmova
Franšizodavci
Franšizoprimci
Pristupnica za članstvo
Korisni linkovi
 
 
:: Naslovna stranica